El Certificat Autoresponsable de Desplaçament permetrà justificar la mobilitat mentre duri l'Estat d'Alarma pel Coronavirus

El Govern de la Generalitat ha posat en marxa un certificat autoresponsable de desplaçament, un document que facilita al ciutadà que ha de sortir de casa, demostrar que el desplaçament s’ajusta a les restriccions de l’estat d’alarma i que ho fa per una de les raons autoritzades durant el confinament pel coronavirus. 

No és obligatori portar-lo però sí recomanable per facilitar la feina a les autoritats. La recomanació de portar aquest certificat d’autoresponabilitat de desplaçament ha entrat en vigor a partir d’avui dilluns dia 23 de març.

Els ciutadans poden imprimir el document a casa o bé emplenar-lo digitalment i dur-lo al seu dispositiu mòbil.

Us facilitem aquí el document:

 Les patrulles dels Mossos d’Esquadra i les policies locals en tindran còpies impreses per si les necessiteu en un control. NO n'aneu a buscar a les comissaries.

 

Quins casos preveu el certificat autoresponsable de desplaçament?

Hi ha set supòsits que les persones podran justificar en aquest document

- Adquisició d’aliments, productes farmacèutics i de primera necessitat

- Assistència a centre, servei o establiment sanitari

- Desplaçament al lloc de treball per efectuar la prestació laboral, professional o empresarial (especificant-hi l’empresa)

- Retorn al lloc de residència habitual

- Assistència o atenció a persones grans, menors d’edat, dependents, persones amb discapacitat o persones especialment vulnerables

- Desplaçament a entitat financera o d’assegurança

- Causa de força major o situació de necessitat (cal especificar-la)

Les persones hauran de portar aquest document amb alguna d’aquestes causes justificades si no volen rebre una multa per part dels cossos de seguretat. Aquí pots trobar el certificat autoresponsable de desplaçament (descarrega’t el PDF que ha publicat la Generalitat).

Els ciutadans que no puguin imprimir poden descarregar-se el certificat  de desplaçament en format emplenable per tal que el puguin omplir i dur al seu dispositiu mòbil, tal com han indicat els Mossos d’Esquadra.

Preguntes més freqüents

1- Per a què serveix?

Per disposar d’un model de certificat on es declari de forma responsable que l’activitat que s’està fent en l’espai públic és una de les autoritzades per l’estat d’alarma. El seu ús facilita a les policies locals i als Mossos d’Esquadra la comprovació atès que és un format estàndard.

2- És només per a desplaçaments amb vehicle o també a peu?

Per ambdós casos, especialment si el desplaçament és lluny del domicili.

3- És obligatori portar-lo?

No. És un document que facilita la declaració però no és obligatori. Sí que és recomanable.

4- Qui me’l pot requerir?

Només els agents de la policia.

5- Què passa si no el porto i m’atura la policia? Em poden multar per no portar-lo?

No us multaran per no portar-lo. Si no el porteu i us atura la policia haureu de certificar en aquell moment que la vostra activitat s’ajusta a les autoritzades per l’estat d’alarma.

6 -Substitueix el certificat de treball que l’empresa m’ha facilitat?

No. El certificat d’autoresponsabilitat és complementari al certificat de treball que l’empresa us hagi facilitat per al desplaçament al centre de treball. Porteu-los tots dos.

7- On el puc aconseguir?

Es pot descarregar a la web de la Generalitat de Catalunya i del Departament d’Interior. Les patrulles dels Mossos d’Esquadra i les policies locals en tindran còpies impreses per si les necessiteu en un control. No n'aneu a buscar a les comissaries.

Els centres de treball i establiments d’obertura autoritzada poden disposar de còpies impreses, si bé no estan obligats a tenir-ne. No aneu expressament a buscar-n’hi.

8- El puc imprimir i omplir a mà?

Sí.

9- Cal portar-lo en paper o en digital?

El podeu portar imprès o en format digital al mòbil o dispositiu electrònic tipus tauleta.

10- Necessito una signatura digital?

No cal. Es pot fer servir, però no és necessària.

11- La policia es quedarà el document original imprès?

No.

12- Per què hi apareixen només aquestes opcions d’activitat?

Perquè són les que recull el Reial decret que estableix l’estat d’alarma per COVID19.

13- Si una activitat no està especificada, puc indicar-la?

Sí. A l’epígraf “causa de força major o situació de necessitat” podeu especificar altres activitats, sempre que responguin a les circumstàncies d’excepcionalitat justificada.

14- El necessito per sortir breument al carrer com ara a llençar les escombraries, passejar la meva mascota o fer una compra breu al costat de casa?

No, considerant que és per un temps molt breu i al costat del domicili.

15- Cal fer un certificat per cada desplaçament?

Sí, un per cada desplaçament. Si en un mateix desplaçament es fan diverses activitats cal indicar-les totes especificant la destinació més allunyada (per exemple, anar al centre de treball i anar a comprar aliments, marqueu les dues activitats i indiqueu l’adreça més allunyada del lloc d’origen).

16- Puc manipular-lo o modificar el text?

No.

17- Què passa si el que declaro no és cert?

És un fet que es pot sancionar, com també ho és si verbalment es declara un desplaçament que no és cert.

 

certificat autoresponsable desplacament page-0001 

OFICINES D'INFORMACIÓ
I ATENCIÓ CIUTADANA (OIAC)

Seu Central: Plaça del Mercat 6-9
oiac@guixols.cat · Tel. 972 32 70 00

Seu a Vilartagues: Plaça de Salvador Espriu s/n
oiac@guixols.cat · Tel. 972 82 01 01

Horari: feiners de 9 a 14 h 

Facebook  Twitter  Instagram

Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols

© 2016-2020 Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols
Avís legal · Accedir · Crèdits